NORSKOGs klage på lisensfelling av ulv i region 4 og 5
31. juli 2018
Vedsalget starter rekordtidlig
2. august 2018

Gassproduksjonen er endelig i gang på Skogn

Administrerende direktør Håvard Wollan i Biokraft AS står øverst på en av de grønne og digre gasstankene ytterst på Fiborgtangen. Han virker nesten litt andektig der han skuer ut over verdens største produksjonsanlegg for flytende biogass-drivstoff (LBG).

– For meg personlig har dette vært en fantastisk reise over flere år, fra ideen ble til og til biogassfabrikken nå står her og er klar for å levere, sier Wollan til Trønder-Avisa.

Første fakling 18. juli

Å starte en fabrikk for flytende biogass er ikke som å starte en hvilken som helst maskin. Her er det møysommelige prosesser som skal pågå over tid, før en kan si at produksjonen er hundre prosent i gang.

Førstefasen i oppstartsprosessen fant sted 29. juni, og nå, én måned senere, er flere startfaser forsert og produksjonen av rågass er kommet godt i gang.

– Oppstarten har gått helt etter planen. Noen teknologiske utfordringer har det vært, men ikke verre enn at vi har løst dem underveis. Første fakling, det vil si brenning av overskuddsgass, fant sted 18. juli. Dette vil kunne være synlig som en fakkel på toppen av gassfabrikken på lang avstand.

Nå starter fasen med å oppgradere rågassen gjennom rensing, og deretter med å gjøre den flytende, slik at levering ut til markedet kan starte i august.

– Det er masse teknologi som skal fungere sammen, og at det ville bli enkelte justeringsbehov gjennom startfasen var vi klare over, sier fabrikksjef Pål Nygård.

Planlegger Skogn-2

Samtidig som Biokraft igangsetter verdens største LBG-fabrikk i Levanger, jobber selskapet og eieren, svenske Purac AB, med planer om en utvidelse av anlegget – noe som vil innebære en dobling i produksjonskapasiteten.

Denne utvidelsen vil trolig skje utover sjøen, på yttersiden av dagens anlegg. Byggetrinn én har kostet 450 millioner kroner, og byggetrinn to vil trolig beløpe seg til rundt 300 millioner.

Gjennom kapasitetsutvidelse og utvikling av nye fabrikkprosjekter er Biokrafts ambisjon å beholde posisjonen som ledende i verden på produksjon av flytende biogass til drivstoff.

Skog som alternativt råstoff

Byggetrinn to vil ifølge Wollan komme, men Biokraft og Purac utreder ulike muligheter for teknologivalg og råvarer før byggestart bestemmes.

– Vi ser blant annet på interessante synergier med Norske Skog Skogn ved bruk av skog som råstoff, i stedet for ensilert fisk og fiskeavfall fra havbruksnæringen, sier Wollan og legger til at selskapene trenger noe tid før de lander en optimal fremtidsrettet teknologisk satsing for neste byggetrinn.

– Vi mangler ikke muligheter, men hvilken løsning vi lander på avhenger også litt av hva som skjer med naboen her på Fiborgtangen, sier Wollan.

18 millioner i underskudd

De tre siste årene har Biokraft AS gått med 18 millioner kroner i underskudd. Det er etter planen, ifølge Wollan.

– Vi kommer også til å levere et underskudd i 2018, men det skal ikke bli dramatisk stort hvis det ikke skjer noe uforutsett. Finansiering og økonomi går helt etter planen.

Med kapasitetsutvidelsen vil LBG-fabrikken på Skogn levere 25 millioner kubikkmeter biogass til drivstoff pr. år. Det tilsvarer, ifølge selskapets årsmelding, en reduksjon i klimagassutslipp på 60.000 tonn karbondioksidekvivalenter pr. år.

– Gjennomføringen av planen har gått bra. Det er et privilegium å få være med og starte ny grønn industri i Norge, sier Håvard Wollan.

Biokraft AS har startet testing og oppstartprosess for biogass-fabrikken i Skogn.

Gleder seg til å gi full gass

Fabrikksjef Pål Nygård, prosessoperatør Trude Silja Jensen og prosesspesialist Anne Synnøve Nordgård skal styre Biokrafts gassfabrikk på Fiborgtangen. Les mer

Vil seksdoble produksjonen av flytende biogass

Verdens største fabrikk for produksjon av flytende biogass, Biokraft AS på Fiborgtangen, kan få økt kapasiteten seks ganger i løpet av få år. Les mer

Forvandler avfall til drivstoff

På Skogn står verdens største fabrikk for produksjon av flytende biogass. Der produseres drivstoffet som skal gjøre norsk tungtransport utslippsfri. Les mer

Her kan du sende inn ditt nyhetstips via skjemaet nedenfor.